Filtry fotograficzne
Filtr to mała rzecz, ale ma kolosalne znaczenie. Chociaż współczesna fotografia cyfrowa daje nam ogromne możliwości obróbki, suwaki w programach takich jak Lightroom nie są odpowiedzią na wszystkie potrzeby. Żaden preset ani algorytm nie jest w stanie tak precyzyjnie kontrolować fizycznego światła wpadającego do obiektywu, jak wysokiej jakości filtr optyczny. Efekty uzyskane w ten sposób są trudne, a często niemożliwe do wiernego odtworzenia cyfrowo, zwłaszcza te związane z polaryzacją czy ekstremalnie długim czasem naświetlania.
Rola podstawowa i zadanie poboczne - ochrona obiektywu
Mimo że głównym celem filtrów jest wpływ na obraz, nie można uczciwie nazwać ochrony soczewki zadaniem pobocznym.
- Tarcza dla optyki: Filtr UV lub ochronny jest najtańszą formą zabezpieczenia przedniej soczewki obiektywu przed przypadkowymi uszkodzeniami mechanicznymi, zadrapaniami, kurzem, piaskiem czy deszczem. Wymiana uszkodzonego filtra to ułamek kosztu wymiany przedniej soczewki w obiektywie.
- Neutralizacja: Filtry UV dodatkowo minimalizują wpływ promieniowania ultrafioletowego, które w pewnych warunkach (np. w górach) może powodować lekkie zamglenie i redukcję kontrastu na zdjęciach.
Rodzaje filtrów
Mnogość rodzajów filtrów przyprawia o zawroty głowy, ale każdy z nich służy do uzyskania specyficznego, unikalnego efektu, który wzbogaca kadr już na etapie rejestracji:
- Filtry polaryzacyjne są niezastąpione w krajobrazie. Eliminują niechciane refleksy i odblaski światła od powierzchni niemetalicznych (woda, szkło, mokry asfalt). Pozwalają pogłębić błękit nieba, zwiększyć kontrast i wydobyć intensywną zieleń roślin, dając efekt znacznie bardziej naturalny niż cyfrowe podbicie nasycenia.
- Filtry szare umożliwiają kontrolę ilości światła wpadającego do obiektywu, pozwalając na stosowanie długich czasów naświetlania nawet w jasny dzień. To one stoją za magicznym efektem „jedwabistej wody” czy dynamicznie rozmytych chmur w fotografii krajobrazowej. Dostępne są też filtry regulowane (VND), idealne dla filmowców do utrzymania stałej ekspozycji przy zmiennym świetle.
- Filtry połówkowe służą do harmonizowania ekspozycji w kadrach o dużej rozpiętości tonalnej (np. jasne niebo i ciemny pierwszy plan). Przyciemniają tylko część kadru (zazwyczaj niebo) bez wpływu na resztę sceny.
Wybór odpowiedniego filtra to decyzja o jakości i charakterze Twojego obrazu. U nas znajdziesz filtry okrągłe i kwadratowe, o różnych średnicach i gęstościach, które pomogą Ci osiągnąć zamierzony efekt w każdych warunkach.