Z pewnością wiele osób zastanawia się jakie są różnice pomiędzy dwoma modelami Olympusa E-Pl8 a E-PL9. Na pierwszy rzut oka obydwa modele wyglądają bardzo podobnie ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Poza odświeżonym designem w modelu E-Pl9 znajdziemy lepsze parametry matrycy, większą rozdzielczość filmów, większą szybkość przy zdjęciach seryjnych, wbudowaną lampę błyskową oraz o wiele więcej filtrów artystycznych. Wszystkie te zmiany powodują, że model E-Pl9 pomimo podobnego wyglądu to nie to samo co E-Pl8.
OLYMPUS E-PL8 | OLYMPUS E-PL9 |
Specyfikacja techniczna E-PL8 vs E-PL9
Model | E-PL8 | E-PL9 |
Data premiery | 2016-09-19 | 2018-02-07 |
Liczba pikseli | 16.1 Mpix | 16.1 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4608 x 3456 skompresowany / 17 MB • 4608 x 3456 Fine (kompresja: 1/4) / 7.5 MB • 4608 x 3456 Normal (kompresja: 1/8) / 3.5 MB • 3200 x 2400 (kompresja: 1/8) 1.7 MB • 1280 x 960 (kompresja: 1/8) 0.4 MB |
• 4608 x 3456 • 4608 x 3456 Fine (kompresja: 1/4) • 4608 x 3456 • 3200 x 2400 • 1280 x 960 |
Matryca | • 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix • Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) • Filtr barw podstawowych (RGB) |
• 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix • Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) • Filtr barw podstawowych (RGB) |
Procesor obrazu | TruePic VII | TruePic VIII |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF), RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) • Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz) |
• Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF), RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) • Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz) |
Zakres ISO | Auto (200-25600 ISO, przystosowalne, domyślnie 200-1600 ISO) Ręcznie: ISO LOW-25600 w krokach co 1/3 lub 1 EV Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV |
Auto, 200-2560 Ręcznie: ISO LOW-25600 w krokach co 1/3 lub 1 EV Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV |
Migawka | Skomputeryzowana migawka szczelinowa 60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.), |
Skomputeryzowana migawka szczelinowa 60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.) |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3, poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0 |
Obiektywy systemu micro 4/3, poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0 |
Zoom optyczny | 0x | 0x |
Zoom cyfrowy | 2x | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9), 30 kl./s • 1280 x 720 pix (HD 16:9), 30 kl./s maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG), Maksymalna wielkość pliku: 4 GB AVCHD, 2 GB Motion-JPEG Wbudowany mikrofon stereo. Kontrola ekspozycji dla filmów: P/ A/ S/ M/ Filtr artystyczny Redukcja szumu wiatru Stabilizacja podczas nagrywania Regulacja poziom nagrania dźwięku |
• 3840 x 2160 pix (4K), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s • 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s • 1280 x 720 pix (HD 16:9), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s • Szybki zapis w 720p - 120 kl./s • Maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG) • Maks. wielkość pliku: 4 GB AVCHD, 2 GB Motion-JPEG • Wbudowany mikrofon stereo • Kontrola ekspozycji dla filmów: P/ A/ S/ M/ Filtr artystyczny • Redukcja szumu wiatru • Stabilizacja podczas nagrywania (3-osiowa, przesunięcia sensora) • Regulacja poziom nagrania dźwięku • Klipy filmowe: 1, 2, 4, 8 s • Film poklatkowy: 4k, 1080p, 720p |
Ogniskowanie | 81-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF • Tryb wyboru punktu ostrości: Wszystkie pola, Grupa pól (9 punktów), Pojedyncze pole (normalne), Pojedyncze pole (zmniejszone) • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF • Funkcja wykrywania twarzy • Funkcja wykrywania oka • Wspomaganie AF: wbudowana dioda |
121-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF • Tryb wyboru punktu ostrości: 121 punktów / Wszystkie punkty, Grupa punktów (9-obszarów), Pojedynczy punkt (normalny), Pojedynczy punkt (mały) • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF • Funkcja wykrywania twarzy • Funkcja wykrywania oka • Wspomaganie AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL, Tryby pomiaru: • Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z kontrolą świateł, • punktowy z kontrolą cieni. Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100) |
324-strefowy TTL, Tryby pomiaru: • Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z kontrolą świateł, • punktowy z kontrolą cieni. Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło słoneczne (5300K), Cień (7500K), Chmury (6000K), Światło żarówki (3000K), Światło jarzeniowe (4000K), Lampa błyskowa, Podwodny Balans Bieli (5500K) • ustawienia własne wg wzorca • ustawienia wg skali Kelvina • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M). |
Automatyczny (system detekcji z sensorem Live MOS), ręczny (typu One-Touch), balans bieli użytkownika (zapis 1 ustawienia temperatury od 2000K - 14000K) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV lub 7 zdjęć w skoku co 1/3 lub 2/3 EV |
Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV (filmowanie: +/- 3.0 EV) |
Programy | Program auto, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Manualny, Czas B, Czas, i-Auto, Programy tematyczne, Filtr, artystyczny, Fotostory, Film, HDR, Mój tryb • Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Zdjęcia sportowe, Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Tryb jasnej tonacji, Tryb ciemnej tonacji, Cyfrowa stabilizacja obrazu, Makro, Makrofotografia - przyroda, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter "Rybie oko", Konwerter szerokokątny, Konwerter makro, 3D • Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Kolorowe elementy, Vintage |
P, A, S, M, Auto, SCN, AP, ART, Film • Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Portret na tle krajobrazu, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci.Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd, Sceny nocne, Sztuczne ognie, Smugi światła, Zdjęcia sportowe, Panorama, Krajobraz, Zachód słońca, Plaża i śnieg, Wyrównanie podświetlenia HDR, Panorama, Przy świecach, Tryb Cichy, Makro, Makrofotografia - przyroda, Dokumenty, Multi Focus • Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Kolorowe elementy, Vintage, Bleach Bypass, Instant Film • Tryby Advanced Photo: Live Composite, Live Bulb, Panorama, Cichy, Wielokrotna Ekspozycja, Funkcja Auto Bracketing, HDR Backlight, Auto Bracketing, Korekcja perspektywy na zdjęciu |
Zdjęcia seryjne | • Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 8.5 kl./s • Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 3.7 kl./s |
• Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 8.6 kl./s • Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 4.8 kl./s • Maks. 14 klatek (RAW) |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej. • W zestawie zewnętrzna lampa błyskowa o liczbie przewodniej 10 (ISO 200) • Tryb działania: Auto, Czerwone oczy, Wymuszenie, Wyłączony, Czerwone oczy w synchronizacji Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 2. kurtynę), Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64) • Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL • Synchronizacja do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode) • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV • Kompatybilna zewnętrzna lampa błyskowa: FL‑36R, FL‑50R, FL‑300R, FL‑600R, FL‑900R |
Wbudowana: 7.6 GN (ISO 200) • Tryb działania: AUTO, Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku), TTL-Auto • Synchronizacja do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode) • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0.5, 1, 2, 3 s., liczna zdjęć 1-10) | 2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0.5, 1, 2, 3 s., liczna zdjęć 1-10) |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) Kompatybilność z UHS-I, UHS-2, Eye-Fi, Flash Air |
Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) Kompatybilność z UHS-I, UHS-2, Eye-Fi, Flash Air |
LCD | Odchylany (w górę do 80 stopni, w dół do 180 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 16:9 Jasność regulowana w 14 poziomach Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru |
Odchylany (w górę do 80 stopni, w dół do 180 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 16:9 Jasność regulowana w 14 poziomach Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru |
Wizjer | Opcjonalnie zewnętrzne montowane w złączu hot-shoe | Brak |
Komunikacja i złącza | • Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2 • Wi-Fi(IEEE 802.11b/g/n) • Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III • Opcjonalnie modułu komunikacyjnego Bluetooth PENPAL. |
• microUSB • mikroHDMI typu-D • Wi-Fi • Bluetooth (LE) • Tryb Bluetooth plus Wi-Fi |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 350 zdjęć | Akumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 350 zdjęć |
Akcesoria | Korpus, lampa błyskowa, akumulator, ładowarka, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi, karta gwarancyjna | Korpus, akumulator, ładowarka, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi, karta gwarancyjna |
Waga | 329 g (bez akumulatora) ok. 374 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
332 g (bez akumulatora) ok. 380 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 117.1 x 68.3 x 38.4 mm | 117.1 x 68 x 39 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB. Polskie menu. Tryb wielokrotnej ekspozycji (2 klatki). Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s Dostępny w kolorach: czarnym, brązowym i białym. Skuteczność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 3-osiowa) |
Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB Polskie menu Dostępne wersje kolorystyczne: Brązowy, Czarny, Biały Skuteczność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 3-osiowa) |
Podsumowanie
Olympus E-PL9 to model dla tych którzy przede wszystkim chcą nagrywać dużo filmów, różnica w rozdzielczości nagrywania jest wręcz jak pomiędzy maluchem a mercedesem więc wybór jest oczywisty. Jeżeli natomiast więcej będziecie używać aparatu do zdjęć to lepiej wybrać tańszego brata Olympusa E-PL8. Obydwa modele są lekkie, stylowe i zgrabne idealne do wypadów na miasto i w góry. Wbudowane filtry artystyczne znacznie urozmaicą Wasze zdjęcia bez angażowania w nie programów graficznych. Obydwa te modele są dostępne w Naszym sklepie - Zapraszamy.