Ogromne przyspieszenie postępu technicznego, dokonujące się od schyłku XX wieku, owocuje pojawianiem się na rynku coraz to nowszych gadżetów, także w obszarze fotografii. Obecny poziom przetwarzania obrazu jest bardzo wysoki, a producenci z pewnością jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa. Wiele w tym względzie zależy od obiektywu. Oferta jest bardzo szeroka.
Ogniskowa
Jest to najważniejszy parametr obiektywu. Właśnie od ogniskowej zależy jego zastosowanie. Według kryterium ogniskowej, obiektywy dzielą się na stałoogniskowe i zmiennoogniskowe, inaczej zwane zoomami (choć zmiana ogniskowej powoduje więcej zmian niż tylko przybliżenie obrazu). Ogniskowa odpowiada ponadto za głębię ostrości, perspektywę i odległość, w jakiej należy się umiejscowić od obiektu, aby właściwie ustawić ostrość (tzw. odległość ostrzenia).
Należy wyjaśnić, że oznaczenia ogniskowej odpowiadają jej rzeczywistej długości jedynie w przypadku obiektywu w aparacie o matrycy pełnoklatkowej – 35 mm. Lustrzanki o takich matrycach są bardzo drogie i przeznaczone głównie do fotografii profesjonalnej.
W aparatach przeznaczonych do fotografii amatorskiej montowane są obiektywy o różnych rozmiarach matryc. Należy zatem obliczyć tzw. ekwiwalent ogniskowej. Jest to wartość ogniskowej obiektywu, podłączonego do matrycy o rozmiarze innym niż 35 mm (pełnym). Ekwiwalent najłatwiej obliczyć, posługując się twierdzeniem Pitagorasa. Najpierw dzieli się długość przekątnej klatki 35-milimetrowej, wynoszącą 43,3 mm, przez długość przekątnej matrycy posiadanego aparatu, a otrzymany wynik mnoży się przez przez długość ogniskowej obiektywu i otrzymuje się jej długość rzeczywistą.
Obiektywy stałoogniskowe
Są to obiektywy o ustalonej z góry długości ogniskowej i o większej jasności. Odznaczają się dość prostą konstrukcją ze względu na mniejszą niż w obiektywach zmiennoogniskowych liczbę soczewek. Są też mniejsze gabarytowo i lżejsze, a także – co nie jest bez znaczenia – tańsze. Niejednokrotnie oferują również lepszą jakość zdjęć i umożliwiają fotografowanie nawet przy niezbyt dobrym oświetleniu.
Wadą obiektywów stałoogniskowych, poza oczywistym brakiem możliwości przybliżania lub oddalania, jest też mniejsza wszechstronność obiektywu. Dlatego, decydując się na zakup obiektywu stałoognoskowego, trzeba pamiętać o konieczności przemieszczania się względem obiektu celem prawidłowego wykadrowania. Wymaga ono więc większej dokładności. Dlatego obiektywy stałoogniskowe polecane są dla tych, którzy chcą polepszyć technikę kadrowania.
Przykładowymi rodzajami takich obiektywów są:
Obiektywy zmiennoogniskowe
Cechą główną tych obiektywów, popularnie nazywanych zoomami, jest regulacja ogniskowej za pomocą ruchu soczewek wzdłuż osi optycznej. Ze względu na liczbę tych soczewek obiektywy zmiennoogniskowe są znacznie większe od stałoogniskowych. Są też znacznie bardziej wszechstronne w użytkowaniu i oferują dobrą jakość obrazu. Duże gabaryty i mniejsza jasność, a także wysoka cena są wadami takich obiektywów.
Ze względu na uniwersalność i wszechstronność zastosowania, a także możliwość ręcznej regulacji ogniskowej, a tym samym łatwiejsze kadrowanie, obiektywy zmiennoogniskowe polecane są dla początkujących i mniej wprawnych fotografów.
Wśród tego typu obiektywów znajdują się:
Przy podejmowaniu decyzji o zakupie zawsze najważniejsze powinno być, jakiego obrazu potrzebujemy i czy wybrany obiektyw jest w stanie taki obraz zapewnić. Należy mieć na uwadze zainteresowania (ze względu na rodzaje przyszłych obiektów do fotografowania) oraz preferowany sposób fotografowania. Dopiero po sprecyzowaniu tych oczekiwań i możliwości dobiera się obiektyw; wówczas można uniknąć rozczarowań i cieszyć się udanymi zdjęciami.
Autor: Katarzyna Zgorzelska, w konsultacji z Małgorzatą Słomą, TEB Edukacja