(17) 250 28 88

Porównanie Olympusa E-PL8 i E-PL9

10-01-2019

Z pewnością wiele osób zastanawia się jakie są różnice pomiędzy dwoma modelami Olympusa E-Pl8 a E-PL9. Na pierwszy rzut oka obydwa modele wyglądają bardzo podobnie ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Poza odświeżonym designem w modelu E-Pl9 znajdziemy lepsze parametry matrycy, większą rozdzielczość filmów, większą szybkość przy zdjęciach seryjnych, wbudowaną lampę błyskową oraz o wiele więcej filtrów artystycznych. Wszystkie te zmiany powodują, że model E-Pl9 pomimo podobnego wyglądu to nie to samo co E-Pl8. 

OLYMPUS E-PL8 OLYMPUS E-PL9

 

Specyfikacja techniczna E-PL8 vs E-PL9

Model E-PL8 E-PL9
Data premiery 2016-09-19 2018-02-07
Liczba pikseli 16.1 Mpix 16.1 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4608 x 3456 skompresowany / 17 MB 
• 4608 x 3456 Fine (kompresja: 1/4) / 7.5 MB 
• 4608 x 3456 Normal (kompresja: 1/8) / 3.5 MB 
• 3200 x 2400 (kompresja: 1/8) 1.7 MB 
• 1280 x 960 (kompresja: 1/8) 0.4 MB
• 4608 x 3456 
• 4608 x 3456 Fine (kompresja: 1/4) 
• 4608 x 3456 
• 3200 x 2400 
• 1280 x 960
Matryca • 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix 
• Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) 
• Filtr barw podstawowych (RGB)
• 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix 
• Mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) 
• Filtr barw podstawowych (RGB)
Procesor obrazu TruePic VII TruePic VIII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF), 
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW 
Rodzaje JPEG: Fine/Normal 
• Zdjęcia 3D: MPO 
• Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) 
• Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz)
• Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF), 
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW 
Rodzaje JPEG: Fine/Normal 
• Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) 
• Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz)
Zakres ISO Auto (200-25600 ISO, przystosowalne, domyślnie 200-1600 ISO) 
Ręcznie: ISO LOW-25600 w krokach co 1/3 lub 1 EV 
Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV
Auto, 200-2560 
Ręcznie: ISO LOW-25600 w krokach co 1/3 lub 1 EV 
Bracketing ISO, 3 klatki, do wyboru co 1/3, 2/3, lub 1.0 EV
Migawka Skomputeryzowana migawka szczelinowa 
60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.),
Skomputeryzowana migawka szczelinowa 
60 s–1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.)
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3, 
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM 
powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0
Obiektywy systemu micro 4/3, 
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM 
powiększenie w stosunku do klatki 35 mm: x2.0
Zoom optyczny 0x 0x
Zoom cyfrowy 2x 2x
Stabilizacja obrazu Tak Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9), 30 kl./s 
• 1280 x 720 pix (HD 16:9), 30 kl./s 
maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG), 
Maksymalna wielkość pliku: 4 GB AVCHD, 2 GB Motion-JPEG 
Wbudowany mikrofon stereo. 
Kontrola ekspozycji dla filmów: P/ A/ S/ M/ Filtr artystyczny 
Redukcja szumu wiatru 
Stabilizacja podczas nagrywania 
Regulacja poziom nagrania dźwięku
• 3840 x 2160 pix (4K), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s 
• 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s 
• 1280 x 720 pix (HD 16:9), 30 kl./s, 25 kl./s, 24 kl./s 
• Szybki zapis w 720p - 120 kl./s 
• Maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG) 
• Maks. wielkość pliku: 4 GB AVCHD, 2 GB Motion-JPEG 
• Wbudowany mikrofon stereo 
• Kontrola ekspozycji dla filmów: P/ A/ S/ M/ Filtr artystyczny 
• Redukcja szumu wiatru 
• Stabilizacja podczas nagrywania (3-osiowa, przesunięcia sensora) 
• Regulacja poziom nagrania dźwięku 
• Klipy filmowe: 1, 2, 4, 8 s 
• Film poklatkowy: 4k, 1080p, 720p
Ogniskowanie 81-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF 
• Tryb wyboru punktu ostrości: Wszystkie pola, Grupa pól (9 punktów), Pojedyncze pole (normalne), Pojedyncze pole (zmniejszone) 
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF 
• Funkcja wykrywania twarzy 
• Funkcja wykrywania oka 
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda
121-polowy AF oparty o detekcję kontrastu, MF 
• Tryb wyboru punktu ostrości: 121 punktów / Wszystkie punkty, Grupa punktów (9-obszarów), Pojedynczy punkt (normalny), Pojedynczy punkt (mały) 
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF 
• Funkcja wykrywania twarzy 
• Funkcja wykrywania oka 
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda
Pomiar światła 324-strefowy TTL, 
Tryby pomiaru: 
• Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), 
• centralnie ważony uśredniony, 
• punktowy, 
• punktowy z kontrolą świateł, 
• punktowy z kontrolą cieni. 
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
324-strefowy TTL, 
Tryby pomiaru: 
• Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), 
• centralnie ważony uśredniony, 
• punktowy, 
• punktowy z kontrolą świateł, 
• punktowy z kontrolą cieni. 
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, f/2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło słoneczne (5300K), Cień (7500K), Chmury (6000K), Światło żarówki (3000K), Światło jarzeniowe (4000K), Lampa błyskowa, Podwodny Balans Bieli (5500K) 
• ustawienia własne wg wzorca 
• ustawienia wg skali Kelvina 
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M).
Automatyczny (system detekcji z sensorem Live MOS), ręczny (typu One-Touch), balans bieli użytkownika (zapis 1 ustawienia temperatury od 2000K - 14000K)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV 
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV lub 7 zdjęć w skoku co 1/3 lub 2/3 EV
Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV (filmowanie: +/- 3.0 EV)
Programy Program auto, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Manualny, Czas B, Czas, i-Auto, Programy tematyczne, Filtr, artystyczny, Fotostory, Film, HDR, Mój tryb 
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Zdjęcia sportowe, Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Tryb jasnej tonacji, Tryb ciemnej tonacji, Cyfrowa stabilizacja obrazu, Makro, Makrofotografia - przyroda, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter "Rybie oko", Konwerter szerokokątny, Konwerter makro, 3D 
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Kolorowe elementy, Vintage
P, A, S, M, Auto, SCN, AP, ART, Film 
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Portret na tle krajobrazu, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci.Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd, Sceny nocne, Sztuczne ognie, Smugi światła, Zdjęcia sportowe, Panorama, Krajobraz, Zachód słońca, Plaża i śnieg, Wyrównanie podświetlenia HDR, Panorama, Przy świecach, Tryb Cichy, Makro, Makrofotografia - przyroda, Dokumenty, Multi Focus 
• Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Kolorowe elementy, Vintage, Bleach Bypass, Instant Film 
• Tryby Advanced Photo: Live Composite, Live Bulb, Panorama, Cichy, Wielokrotna Ekspozycja, Funkcja Auto Bracketing, HDR Backlight, Auto Bracketing, Korekcja perspektywy na zdjęciu
Zdjęcia seryjne • Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 8.5 kl./s 
• Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 3.7 kl./s
• Tryb seryjnych zdjęć H: z szybkością do 8.6 kl./s 
• Tryb seryjnych zdjęć L: z szybkością do 4.8 kl./s 
• Maks. 14 klatek (RAW)
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej. 
• W zestawie zewnętrzna lampa błyskowa o liczbie przewodniej 10 (ISO 200) 
• Tryb działania: Auto, Czerwone oczy, Wymuszenie, Wyłączony, Czerwone oczy w synchronizacji Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 1. kurtynę), Synchronizacja Slow (na 2. kurtynę), Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64) 
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL 
• Synchronizacja do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode) 
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV 
• Kompatybilna zewnętrzna lampa błyskowa: FL‑36R, FL‑50R, FL‑300R, FL‑600R, FL‑900R
Wbudowana: 7.6 GN (ISO 200) 
• Tryb działania: AUTO, Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku), TTL-Auto 
• Synchronizacja do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode) 
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0.5, 1, 2, 3 s., liczna zdjęć 1-10) 2 s lub 12 s, własne (czas oczekiwania 1-30 sek., interwał wyzwalania 0.5, 1, 2, 3 s., liczna zdjęć 1-10)
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) 
Kompatybilność z UHS-I, UHS-2, Eye-Fi, Flash Air
Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) 
Kompatybilność z UHS-I, UHS-2, Eye-Fi, Flash Air
LCD Odchylany (w górę do 80 stopni, w dół do 180 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 16:9 
Jasność regulowana w 14 poziomach 
Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, 
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Odchylany (w górę do 80 stopni, w dół do 180 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 16:9 
Jasność regulowana w 14 poziomach 
Temp. barwowa regulowana 14 poziomach, 
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
Wizjer Opcjonalnie zewnętrzne montowane w złączu hot-shoe Brak
Komunikacja i złącza • Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2 
• Wi-Fi(IEEE 802.11b/g/n) 
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III 
• Opcjonalnie modułu komunikacyjnego Bluetooth PENPAL.
• microUSB 
• mikroHDMI typu-D 
• Wi-Fi 
• Bluetooth (LE) 
• Tryb Bluetooth plus Wi-Fi
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 350 zdjęć Akumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 350 zdjęć
Akcesoria Korpus, lampa błyskowa, akumulator, ładowarka, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi, karta gwarancyjna Korpus, akumulator, ładowarka, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi, karta gwarancyjna
Waga 329 g (bez akumulatora) 
ok. 374 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
332 g (bez akumulatora) 
ok. 380 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 117.1 x 68.3 x 38.4 mm 117.1 x 68 x 39 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB. 
Polskie menu. 
Tryb wielokrotnej ekspozycji (2 klatki). 
Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s 
Dostępny w kolorach: czarnym, brązowym i białym. 
Skuteczność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 3-osiowa)
Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB 
Polskie menu 
Dostępne wersje kolorystyczne: Brązowy, Czarny, Biały 
Skuteczność stabilizacji wg producenta do 3.5 EV (stabilizacja 3-osiowa)

 

Podsumowanie

Olympus E-PL9 to model dla tych którzy przede wszystkim chcą nagrywać dużo filmów, różnica w rozdzielczości nagrywania jest wręcz jak pomiędzy maluchem a mercedesem więc wybór jest oczywisty. Jeżeli natomiast więcej będziecie używać aparatu do zdjęć to lepiej wybrać tańszego brata Olympusa E-PL8. Obydwa modele są lekkie, stylowe i zgrabne idealne do wypadów na miasto i w góry. Wbudowane filtry artystyczne znacznie urozmaicą Wasze zdjęcia bez angażowania w nie programów graficznych. Obydwa te modele są dostępne w Naszym sklepie - Zapraszamy.